2017/08/04

Post 1839

Happy Friday

4

8


2017


Jag har legat däckad i någon typ av influensa i några dagar men idag mår jag bättre, förutom att jag har sinnessjukt ont i ländryggen. Gissar att det är kvittot för nio månaders graviditet samt åtta månader med bebis. Så nästa vecka är det jag som tar tag i träningen som visst kom av sig lite nu över sommaren, förutom några få löprundor. Är det någon som har tips på bra övningar mot värk i ländryggen? Ej tränings relaterade tips tas såklart också tacksamt emot. Ok, nog om min rygg och mer om det härliga ni ser i bilden.

Nu ska jag ska duscha bort alla baciller, bädda rent, måla naglarna, ta på mig sommarens bästa jeans från h&m, min nya blus från DÔEN och tofflor från adiddas, bläddra i senaste Elle Decoration för cirka elfte gången, vattna blommorna och duka upp en klassisk fredagsmys middag i form av räkor med tillbehör. Ser ni förresten hur mycket mitt fikonträd har vuxit i sommar? Tusen tack för alla tips, har följt dem alla förutom att jag inte har planterat om den i en bättre kruka. Tycker att den är så himla fin i Hortus krukan i mässing och den verkar ju må helt ok i den. Kanske borde plantera om inför vintern dock. Det får bli ett senare projekt. Hej fredag! Hoppas att ni har en fin sådan.

SparaSpara

Kommentarer

17

Dela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


  1. Johanna says:

    Jag har haft precis samma problem med min rygg. Har själv en liten 9 månaders kille hemma som är anledningen. Träffade en sjukgymnast för det som rådde mig till att träna de djupa magmusklerna. Sedan jag började med det är ryggen mycket bättre! När man tänker på det är det ju rätt vettigt, hela bålen måste ju vara stark för att kroppen ska må bra. Hoppas det blir bättre!

  2. Katarina says:

    Hej Johanna! Hade också odrägligt ont i ländryggen efter förra graviditeten. Var hos sjukgymnast men det hjälpte väldigt lite. Gick sedan på Sats mammaträning några gånger och där körde de vanliga höftlyft, men istället för att köra t.ex 12 reps x 3 (som sjukgymnasten gjorde) så gick vi upp i positionen och höll sedan kvar i 1 minut ( eller så länge man nu kan). Kör det tre gånger. Detta “botade” mig, hoppas att det kan hjälpa dig också! Även skönt att stretcha genom att resa rygg som en katt och att rulla ihop sig till en boll :).

  3. Rebecca says:

    Underbar blus! Vilken strl tog du? Står att den är oversize, så blev lite fundersam vilken storlek man ska ta…

    1. Johanna says:

      Jag tog min vanliga storlek, M. Gillar när det är oversized på riktigt så jag tycker inte att man ska gå ner en storlek.

  4. Jag har också haft (stora) problem med ländryggen. Att simma gör under för min rygg!

  5. Elin says:

    Hej! Jag har också haft väldiga problem med min ländrygg och det som fungerat för mig är att träna magmusklerna ofta. Jag brukar göra omvända plankan http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/därför-kan-plankan-vara-skadlig-55ffc131b9a9f64c230004af , “cykla” med benen och andra magövningar när man ligger med ryggen mot golvet. Då har jag lättare att fokusera på att verkligen pressa ner ryggen mot golvet samtidigt som de djupa magmusklerna stärks. En annan viktig grej är att stretcha höftböjaren. Den fäster i ländryggen och om den är för kort får man oftast ont. Jag gillar även yin yoga, speciellt “Happy baby pose” som får min ländrygg att slappna av. Kan även tipsa om längdskidåkning dom gör under för ryggen, men det är lite fel säsong för det nu. Hoppas några tips kan hjälpa! Önskar ingen att ha lika ont som jag har haft.

  6. Monika says:

    Har också ont i ländryggen. Det som hjälper mig är att strecha “rumpan” och ljumsken lite, roten till det onda är min stelhet. Så antingen sitt ned ta ena benet över det andra och dra knät mot magen. Eller ligg på rygg böj benet och ta tag med andra bakom och dra mot bröstkorgen. Sen skadar det inte med lite bålstabilitet också..Strech – plankan – strech – plankan…

  7. Nilla says:

    Medicinsk yoga är toppen!!
    Stärker både kropp o knopp!😃

  8. Marie says:

    Yoga! Och simma. Men yoga både stärker och mjukar upp musklerna på ett skonsamt sätt.

  9. Eve says:

    Att styrketräna eller bara röra på sig är gott för ryggen, liksom att träna upp bålen igen samt stretcha framsida lår och höfter! Ofta kan smärtan i nedre delen av ryggen komma från att man är stel i framsidan av benen eller i bäckenet. Sök på youtube på typ “stretch/yoga/workout for lower back pain” så hittar du massor! Lycka till. 🙂

  10. Anna says:

    Ladda ner appen Nike trainingclub (gratis) och hitta mängder med corepass i olika längd och svårighetsgrad. Ryggvärk har ofta med corestyrka att göra. Där hittar du också stretchpass mm dom är toppen. Tar en stund att titta igenom innehållet/passen, men sen är det bara att köra var du än är..!

  11. Jessika says:

    Så snygga skor!! Är de tänkt som innertofflor? Är de sköna?😄

    1. Johanna says:

      Älskar dem och de är väldigt sköna. Dock är de lite stora i bredden vilket är lite synd, men var tvungen att ta den storlek jag har för att de skulle räcka till på längden. Har helt enkelt för långa fötter 😉 Jag har dem både inne och ute men de är tänkte främst som utetofflor.

  12. Linn says:

    Yoga for backpain från yoga med Adriene på Youtube brukar jag alltid köra när ländryggen protesterar

  13. Marie says:

    Har missat de där byxorna. Från vilken avdelning är de? Finns de kvar så du kan länka? Tack!

    1. Johanna says:

      Jag köpte dem i en fysisk h&m butik och har inte sett dem online. Tror att det kan ha varit på trend avdelningen men är inte säker.


The wildest man in town